16. mars 2011

Den 4. Parallel i Danmark


Mitt danske forlag, Rosinante&Co (Høst & Søn, og Forum), har spennende planer denne våren. Den 13. april utgis de to første bøkene i Den 4. Parallel-serien i Danmark, og den 13. mai relanseres 4 veninder

4 veninder nr  1 og 2 utgis da samtidig, og så kommer det  en ny bok hver måned fra og med 13. august og til serien er ferdig. Jeg krysser fingrene for at tallet 13 bringer lykke!


Forsidene på Lazarusfænomenet og Carringtonkatastrofen er blitt riktig flotte, synes jeg. Det er alltid moro å se hva andre kreative og dyktig folk gjør med det utgangspunktet vi her i Norge har gitt dem.

18 kommentarer:

  1. Hei, skriver en bokmelding på skolen om den fjerde parallell. Den første altså. Lurte på om du kunne si litt om hva temaet i boken er? Eller hvis det er et tema da;)

    SvarSlett
  2. Nja, Lasarusfenomenet og de andre bøkene i serien er først og fremst blott til lyst underholdning, men en kan si at det "å finne seg selv" er et tema - Emmas kamp for å bli trygg på seg selv og det som har skjedd med henne - og "alt vi ikke vet" er et annet tema. Altså, hvor mye nytt det kan ligge i for eks. kvantefysikk, at det kan snu opp-ned på vårt verdensbilde.

    SvarSlett
  3. Hei, jeg har et prosjekt på skolen om en forfatter og da valgte jeg deg. og jeg har lest de to første bøkene i serien din ''tusen biter'' så jeg lurte på om du kunne besvare noen spørsmål?

    -om du kunne fortelle litt om livet til ditt?
    - noe spesielle eller interessante hendelser som fikk stor betydning?
    -hvilke perioder/epoke du skriver i? hva er du opptatt å skrive om og hvorfor ?
    -er du opptatt av spesielle sjangrer eller temaer ?
    -Hvilke virkemidler du bruker i bøkene?

    SvarSlett
  4. Hei, jeg har et fordjupningsprosjekt i norsk nå, og der har jeg valgt å ha om deg. Så jeg har noen spørsmål som jeg lurte på om du kunne svare på?

    - Har du fått noen priser?
    - Hvordan kom du på å skrive bøker og i hvilken alder?
    - Er det noen spesielle sjangrer du prøver å få frem i bøkene dine?

    Håper du kan svare så snart som mulig :)

    PS. Jeg har lest hele 3 venner serien og litt av tusen biter, du skriver utrulig bra!

    SvarSlett
  5. Hei Anonym og Idunn. Jeg tror det meste av det dere spør om står rundt omkring her på hjemmesiden. Spesielt i innlegg som dere finner i katagorien "særoppgave" øverst til høyre på siden. Fint om dere kan ta en grundig sjekk der først, så kan jeg heller trå til og svare etterpå, hvis det fortsatt er noe dere lurer på.

    SvarSlett
  6. Det står egentlig ikke så mye her om det vi spør om. så hadde vært veldig snilt om du tok deg litt tid å besvare våre spørsmål.
    kan du iallefall besvare om virkemidler i bøkene dine? ¨
    Skrivemåte, virkemidler (f. eks. kontraster og sammenlikninger, gjentagelser, humor, ironi, og symboler), og oppbygning. hvordan boka er bygget opp; anslag, spenningskurve, ”løsning”. Indre og ytre spenning.

    SvarSlett
  7. Ok. Når det gjelder sjanger, synes jeg selv at det jeg har skrevet er i "krim" og/eller "spenning" sjangeren. Jeg er alltid ute etter å underholde når jeg skriver, at leseren skal synes det er spennende.

    Virkemidler ... Hmm, dette er det ikke lett å skrive noe kort og fornuftig om.

    Jeg bruker en del gjentagelser, gjerne samme situasjon sett gjennom fotrskjellige menneskers øyne, for å vise hvor annerledes en hendelse kan arte seg, avhengig av hvem du er og hva du står midt oppi av følelser, etc.

    Jeg jobber mye med synsvinkler, og hopper fra den ene personen til den andre. Dermed blir kapitlene ofte korte, og leseren blir kjent med flere hovedpersoner. De korte kapitlene gjør også at tempoet i boken blir høyt.

    Jeg er sjelden ironisk, av og til humoristisk. Jeg refererer ganske ofte til andre bøker eller filmer / tv-serier. Fordi jeg er opptatt av populærkultur. 3venner/4 venninner er f.eks. inspirert av tv-serien Twin Peaks. Når mordofferet blir funnet innpakket i plast, er det en "hilsen" til Twin Peaks, der et mordoffer ble funnet pakket inn på samme måte.

    Når det gjelder bokens oppbygning, så er ikke det noe jeg følger en slags oppskrift på. Jeg gjør det som kjennes riktig, og det kan variere fra bok til bok. Og denne følelsen for hva som er riktig, det er noe som kommer når en har lest veldig mange bøker, og kanskje også skrevet et par selv.

    OK?

    SvarSlett
  8. tusen takk! det hjalp veldig. setter pris på at du tok deg tid til å besvare det :-)
    men lurte på om du kunne hjelpe meg med ett spørsmål jeg ikke forstår helt?
    det er hvilken periode/epoke du skriver i og hva som kjennetegner det?

    tusen takk for all svar :-)

    SvarSlett
  9. Hei, tusen takk for svar! Jeg lurer på en ting til, har du fått noen priser?

    SvarSlett
  10. Og, en ting til, hvilken dato er du født?

    SvarSlett
  11. @Idunn: Jeg har nylig fylt 45 år. Datoen holder jeg for meg selv... Niks, ingen priser.

    @anonym, som spurte: "men lurte på om du kunne hjelpe meg med ett spørsmål jeg ikke forstår helt?
    det er hvilken periode/epoke du skriver i og hva som kjennetegner det?"

    Det burde du vel heller spørre læreren din om? Kanskje er det tidsperiode som menes? Jeg skriver i alle fall om her og nå.

    SvarSlett
  12. jeg har en bokanmeldelse på skolen. så jeg lurte på om du kune svare på noen spørsmål.

    1: hvordan skal jeg lage en bokanmeldese av Den4 parallell 1: lasarusfenomenet. kan du svare senest torsdag! :)

    SvarSlett
  13. Sorry, du må nok skrive bokanmeldelsen selv...

    SvarSlett
  14. Hei, Hvilken virkemidler bruker du i boka Maria-eksperimentet i serien Den 3. parallell?

    SvarSlett
  15. Den 4. parallell*

    SvarSlett
  16. Hei! Jeg ville bare spørre om du har vurdert å få Den 4.Parallell bøkene oversatt til Engelsk. Ville ikke det blitt spennende om de fikk internasjonal oppmerksomhet?

    SvarSlett
  17. Hei jeg lurte på hvilken bok du ga ut først?

    SvarSlett
  18. Hvilken av bøkene du har publisert er den første?

    SvarSlett