6. okt. 2010

Den 4. Parallell: Research til siste bok

Dette er det enorme Crazy Horse-monumentet, som blir sprengt ut i Black Hills.
Jeg er i god gang med å skrive fjerde og siste bok i serien DEN 4. PARALLELL. Den skal hete MARIA-EKSPERIMENTET og store deler av handlingen skal foregå i Black Hills, South Dakota, der familien og jeg var i sommer. Research kombinert med ferie.

Black Hills var opprinnelig indianernes hellige fjell, og den hvite manns inntreden i dette området var kilden til blodige stridigheter på 1800-tallet. Blant annet var general Custers tap ved Little Big Horn, der han og 267 av mennene hans ble drept, en direkte følge av at hvite menn strømmet til Black Hills for å grave gull, noe indianerne naturlig nok ikke likte.

På tross av seieren over Custer, tapte indianerne krigen om Black Hills, og senere ble ansiktene til fire presidenter - Washington, Jefferson, Roosevelt og Lincoln - hugd inn i steinen i Mount Rushmore i hjertet av området. En stor turistattraksjon, men det må vel også kalles et nytt overgrep, en demonstrasjon av de hvites makt.

En miniatyr av hvordan monumentet skal bli. I bakgrunnen the real thing.
Nettopp derfor er det i flere tiår blitt arbeidet med et  monument over indianerhøvdingen Crazy Horse, bare ti minutters kjøring fra Mount Rushmore. Crazy Horse-monumentet vil bli mange ganger større enn det av presidentene. 172 meter høyt og 195 meter bredt.

Monumentet får en helt spesiell rolle i den fjerde boken.

Black Hills er et fantastisk naturområdet. Ikke rart indianerne så på det som hellig.
Hytta vi leide. Som parabolantennen røper: Vi led ingen nød. Ungene gikk ikke glipp av Idol ...

18 kommentarer:

  1. Kult!

    Jeg er en stor fan av dine bøker og synes du skriver kjempebra! Gleder meg til neste og siste bok! :D

    SvarSlett
  2. PS: hva er baktanken av denne boken, altså hvordan kom du på denne ideen?

    SvarSlett
  3. Selve ideen om av bruke Crazy Horse-monumentet i boken, kom ikke før jeg faktisk var der nå i sommer og så hvor unikt det var. Men jeg har lenge vært glad i denne delen av USA - og dermed visst at ett eller annet sted der skulle handlingen foregå.

    SvarSlett
  4. Hvorfor ville du bli forfatter?

    (Sorry for at jeg er så påtrengende..trenger stoff til foredrag om deg)

    SvarSlett
  5. Du er ikke påtrengende. Det er hyggelig å få spørsmål. :-)

    Jeg har vært glad i bøker og blader siden jeg var... ja, så lenge jeg kan huske, egentlig. Og like tidlig begynte jeg å drømme om å bli en av dem som laget disse bøkene og bladene. Jeg var aldri i tvil: Jeg ville leve av å skrive.

    Og den drømmen har heldigvis gått i oppfyllelse.

    SvarSlett
  6. Jeg tok en ekstra titt på spørsmålet ditt og skjønte at du kanskje trengte et mer utfyllende svar:

    Det jeg er glad i når det gjelder å skrive, er å fortelle en historie. Mitt hjerte ligger ikke i fiffige setninger og "nyskapende" norsk, men i det å underholde, å få folk til å lese.

    Det er det jeg synes er mest stas ved å være forfatter, og det var det jeg alltid drømte om å få til da jeg var yngre.

    SvarSlett
  7. Tusen Takk! Veldig interresant :D

    SvarSlett
  8. Hei!

    Jeg har aldri likt å lese serier men etter å ha lest Den første boken i Den 4. Parallell. Så klarte jeg ikke å stoppe. Jeg likte det så godt og måtte lese 2. og 3. bøkene i serien men jeg ble lei meg da jeg fant ut at den 4. og siste ikke er kommet på biblioteket ennå :(

    Gjerne kjapp deg Kjetil med å skrive den siste ferdig! Klarer ikke å vente.

    Mvh
    Rafi Khajeh ;)

    PS: Jeg er en stor fan av deg og bøkene dine!
    <3

    SvarSlett
  9. Morsomt at du har fått så stor sans for Den 4. Parallell, Rafi. Jeg tror bok nr 4 blir verdt ventetiden. Slik det ser ut nå kommer den i august.

    SvarSlett
  10. Hei!
    Jeg liker bøkene dine veldig godt og venter spent nå Maria-eksperimentet.

    SvarSlett
  11. Da håper jeg du blir fornøyd!

    SvarSlett
  12. Hei, jeg har lenge ventet på bok nr 4. Vet du noe om når den kommer ut? :)

    SvarSlett
  13. Hei, beklager at det er så lenge siden jeg sist svarte på spørsmål her. Det har vært hektisk - og så ferie :)

    Nr 4 er forløpig satt til utgivelse 20. september.

    SvarSlett
  14. Wow, veldig bra bok :D
    Holder akkurat på å skrive bokomtale på skolen etter å ha lest boka di.

    SvarSlett
  15. Fint at du likte boka. Lykke til med bokomtalen!

    SvarSlett
  16. Hei Johnsen. Jeg merker at dette er et gammelt innlegg, men gjør et desperat forsøk på å få kontakt med forfatteren selv.

    Det er noe jeg lurer på, eller helst MÅ vite, og ingen andre enn deg vet svaret er jeg redd.

    Jeg ønsker å spørre om endelsen av boken. Jeg ble lettere irritert og en smule forbannet over den aller siste setningen i boken. Den hang jo ikke på greip med resten av epilogen til Emma. Jeg snakker om setningen: "Det var først da de skimtet skygger i horisonten, at Emma oppdaget at han bar geværet i den andre hånden".

    Hva mente du her? Mente du at: Caine var ikke til å stole på allikevel, og nå kom begge til å dø?

    Ved å avslutte hele denne serien med en slik setning, er utrolig meningsløst mener jeg. Undertittelen er jo faktisk, "Hemmelighetene avsløres- én etter én". Ja, mange spørsmål jeg lurte på, ble vell besvart og forklart, men ved å legge til denne (etter min mening) upassende setningen på slutten, er ingenting verdt det. Hele boken ender med å sitte igjen med det samme spørsmålet som går igjen utallige mange ganger i serien: Overlever Emma og Caine?

    Dette er ikke kritikk, tvert i mot. Jeg er rett og slett avhengig av denne serien, og er nettopp ferdig med siste boka. Jeg har aldri vert noen lesehest, men disse fire bøkene har jeg rett og slett ikke klart å legge fra meg!

    Jeg er litt sent ute med å oppdage serien, men jeg har aldri opplevd å sette meg såpass inn i bøker. Jeg har ledd, blitt livredd, og grått. Du er dyktig!

    Jeg klarer ikke sove ordentlig før jeg får vite svaret på spørsmålet jeg lurer på, er jeg redd. Håper du ser kommentaren min, selv om dette innlegget er gammelt.

    mvh Ida Nergaard

    SvarSlett
  17. Hei Ida - og takk for hyggelig kommentar, selv om du ikke likte slutten!

    Den siste setningen i serien: "Det var først da de skimtet skygger i horisonten, at Emma oppdaget at han bar geværet i den andre hånden" betyr for meg en ting, nemlig at alt kanskje ikke er som det skal være i denne parallellen heller. Den er kanskje ikke en "himmel" - men hvis det blir trøbbel så har Caine med seg våpen og han kan hjelpe Emma ut av bråk nok en gang.

    Jeg har nemlig tanker om å skrive videre på dette, skjønner du. Kanskje - hvis tiden strekker til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for svar! Nå kan jeg sove igjen, hehe. Hvis du tenker på å skrive enda en bok, så er jeg fullstendig med. Makan til bøker har jeg aldri lest nemlig. Nok en gang, du er dyktig!

      Mvh Ida Nergaard

      Slett