11. apr. 2009

Min refusjon

Bok nummer 1 i den første ungdomsbokserien jeg skrev - Tusen Biter - ble refusert av Cappelen. Heldigvis på et tidspunkt da det spilte absolutt ingen rolle.

Jeg sendte til Gyldendal og Cappelen samtidig, fullt manus til bok 1, samt noen ord om at jeg så for meg dette som en serie på minst 3 bøker.

Einar Ibenholt i Gyldendal ringte meg dagen etter at han hadde lest manuset, knappe uken etter at jeg hadde sendt det inn. Han skrøt og sa at dette var perfekt, ville jeg komme på et møte så fort som mulig?

En ypperlig måte å behandle en fersk og spent forfatter på! Personlig, øyeblikkelig positivt, kjapt i gang med møter og her-står-vi-på mentalitet.

Cappelen var derimot helt i andre enden av skalaen. Manuset var ganske hardt og voldsomt, med bl.a. blodig slåssing og nestenvoldtekt med balltre. Men i refusjonen jeg omsider fikk fra Cappelen - etter et par månder, tror jeg - sto det "Takk for at vi fikk lese din barnebok, som vi dessverre ikke..."

Vel, på det tidspunktet var jeg i gang med bok 2 og 3 i serien for Gyldendal, så Cappelens refusjon spilte ingen rolle. Bortsett fra at det var pussig å se hvor ulikt forlagene vurderte manuset. Et med glødende entusiasme, et annet med null interesse.

Tusen Biter ble til slutt på 18 bøker, og serien ble også utgitt i Danmark.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar