15. mars 2009

Deilig i Danmark

Det morsomste med å bli solgt til utlandet er ikke pengene. I mitt tilfelle dreier det seg uansett ikke om så store summer. Det morsomme er å se hvordan et helt nytt forlag behandler boken.

De tre første bøkene i min nyeste ungdomspocketbokserie (puh!) - 3venner - er nettopp blitt utgitt i Danmark, og jeg elsker det de har gjort med bøkene.

De har gått opp på formatet, og lagt på et stivere omslag. De bruker bilder - som er veldig Twin Peaks - i stedet for de opprinnelige tegningene. Og de har lagt på prisen, kraftig, til 200 danske. De har ganske enkelt gått bort fra pocketkonseptet og laget noe nytt.


Den nederste delen av coveret vil være fast på alle de 10 bøkene; liket av ei jente som flyter i sjøen.

Danskene har valgt å telle med denne døde venninnen og derfor kalt serien 4 veninder, mens vi i Norge så bort fra henne og ga serien tittel etter de gjenlevende.

Det er inspirerende når noen tar tak i det du har skrevet og gir det en ny innpakning, et nytt uttrykk. Om dette er kommersielt og salgbart, vet jeg ikke. Men jeg liker det - veldig, veldig godt. Visst er det deilig å være norsk i Danmark!


Du kan se de originale norske utgavene i boklisten til høyre. Jeg liker dem veldig godt også, men forandring har som kjent en tendens til å fryde. På Færøyene bruker de det samme opplegget som vi gjorde her i Norge, både når det gjelder format, pris og coverillustrasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar